Algemene voorwaarden

ALGEMENE VOORWAARDEN BEHORENDE BIJ DE LESOVEREENKOMST VAN  AUTORIJSCHOOL TOP SUCCES

Artikel 1. Algemeen

Deze voorwaarden geven de algemene bepalingen weer voor het verzorgen van de rijopleiding categorie B/taxi  en de daarbij behorende CBR/CCV/ BNOR praktijk en theorie examens. Zij zijn van toepassing op rijinstructeurs die bij Verkeersschool Nationaal de rijopleiding verzorgen. 

Artikel 2. Verplichtingen van de autorijschool. 

Rijinstructie wordt gegeven door instructeurs die voldoen aan de voorschriften van de Wet Rijonderricht Motorrijtuigen (WRM). 2. De cursist krijgt zoveel mogelijk les van dezelfde instructeur. 3. De tijdsduur van de te geven rijles, zoals aangegeven in de lesovereenkomst, wordt volledig benut voor het geven van rijinstructie. 4. De cursist die via de rijschool het examen heeft aangevraagd, heeft beschikking over hetzelfde les(motor)rijtuig als waarin hij/ zij de rijinstructie heeft gekregen. Bij noodzaak wordt er een vervangend motorrijtuig van hetzelfde of gelijkwaardige type geregeld. 5. De cursist heeft de mogelijkheid een proefles tegen de afgesproken vergoeding af te leggen. 

Artikel 3. Verplichtingen van de cursist. 

De cursist dient zich te houden de afgesproken datum, tijd en plaats voor de rijles. Door de rijinstructeur wordt een wachttijd van 15 minuten in acht genomen. 2. Bij niet nakomen van afgesproken rijles zonder tijdige afzegging , wordt de volledige lesprijs in rekening gebracht. 3. Bij verhindering van de afgesproken rijles dient minimaal 48 uur van tevoren aan de rijinstructeur te worden gemeld. (zondagen, alsmede erkende feestdagen worden niet meegerekend). 4. De cursist dient alle aanwijzingen van de rijinstructeur tijdens de rijlessen op te volgen. 5. Ook dient het lesschema (in overleg met rijinstructeur) over het aantal te volgen rijlessen per week tot de datum van het rijexamen te worden nageleefd. 

Artikel 4. Betalingsregeling. 

De cursist is verplicht het overeengekomen bedrag voor de rijopleiding voor de afgesproken datum te voldoen. 2. De betaling gaat per overmaking van bank aan de rijschool of contant. 3. De rijschool is gerechtigd tijdens de duur van de lesovereenkomst de lesprijs te verhogen. De cursist heeft in dat geval het recht om de lesovereenkomst te ontbinden van welke bevoegdheid hij gebruik kan maken tot 2 weken na kennisneming van de prijsverhoging. 4. De cursist is in gebreke wanneer de betaling niet voor de afgesproken datum aan de rijinstructeur is voldaan, zonder dat enige aanmaning vereist is. 5. Bij niet tijdige betaling is de rijschool gerechtigd de rijlessen en het reserveren van het examen te staken. 

Artikel 5. Rijopleiding

De rijopleiding omvat rijlessen: Gegeven door bevoegde rijinstructeurs, met een tijdsduur van minimaal 60 minuten, die volledig worden benut voor het geven van rijinstructie, voor cursisten die bevoegd zijn om te rijden, voor cursisten van 16,5 jaar en ouder. Tevens dient de leerling tijdens de lessen altijd een legitimatiebewijs bij zich te hebben en voor taxi cursisten een geldig rijbewijs. 

Artikel 6. Praktijkexamen. 

Indien het praktijkexamen wegens slechte weersomstandigheden door het CBR wordt uitgesteld, brengt de rijschool de gemaakte kosten voor eventuele extra rijlessen bij de cursist in rekening. 2. De cursist is bij uitstel van het praktijkexamen geen kosten verschuldigd als hij/ zij het praktijkexamen niet kan afleggen, doordat a. de cursist vanwege ziekte niet in staat is om het examen af te leggen en hij/ zij dit d.m.v. een doktersverklaring binnen 7 dagen na examendatum aan de rijschool kan aantonen. Wel moet dan €16,50 annuleringskosten aan het CBR worden betaald. b. een familielid tot en met de tweede graad van de cursist of van de rijinstructeur is overleden binnen4 dagen voor het praktijkexamen of op de dag van het praktijkexamen wordt begraven. c. het lesvoertuig of een ander lesvoertuig op het praktijkexamen niet ter beschikking is. d. het lesvoertuig door de examinator wordt afgekeurd. De rijschool zorgt er in dit geval voor dat zonder extra kosten een nieuw praktijkexamen wordt aangevraagd. 3. Voor een spoed praktijkexamen voor studie, werk of vertrek naar het buitenland brengt de Rijschool €25,- administratiekosten in rekening. 4. Indien de Rijschool voor de cursist het praktijkexamen heeft gereserveerd dient hij/ zij zelf voor de benodigde documenten zorg te dragen. 

Artikel 7. Examengeld. 

Bij aanvraag van het praktijkexamen dient het examengeld overgemaakt te zijn op de rekening van de Rijschool of contant te worden voldaan. 

Artikel 8. Examengarantie. 

Indien de cursist examengarantie heeft gekocht, is hij/ zij verplicht om tussen de examens door minimaal 6 lessen van 60 minuten te volgen. 

Artikel 9. Aansprakelijkheid. 

De cursist is niet aansprakelijk voor schaden van derden als gevolg van botsing, aan- of over aanrijding tijdens de proefles, rijles en het praktijkexamen. 2. De Rijschool is niet aansprakelijk voor schaden die het gevolg zijn opzet en/ of grove schuld van de cursist door het gebruik van alcohol, verdovende middelen of geneesmiddelen die de rijvaardigheid beïnvloeden. 3. De Rijschool is niet aansprakelijk voor boetes of andere financiële consequenties indien de cursist, ondanks zijn/ haar eigen verklaring, onbevoegd is het lesvoertuig te besturen. 

Artikel 10. Beëindiging rijopleiding. 

Indien de Rijschool haar verplichtingen niet nakomt kan de cursist zonder kosten stoppen met de rijopleiding. De Rijschool zal het verrekenbare tegoed binnen 14 dagen aan de cursist betalen. Bij vroegtijdige beëindiging van cursist voor de opleiding chauffeurspas, opleiding trambaanontheffing en de combinatie worden de termijnbedragen niet vergoed. 

Resterende tegoeden van de leerling, die zijn opleiding beëindigt dan wel tijdelijk of vroegtijdig afbreekt, ongeacht de reden, worden door Verkeerschool Nationaal  gedurende een periode van 1 jaar bewaard. Als na deze periode de leerling zijn tegoeden niet heeft opgeëist, dan wel de opleiding niet heeft hervat, komen deze tegoeden te vervallen.  

Artikel 11. Klachtenregeling. 

Definitie: Een klacht is een reactie van een consument waarin hij/zij uiting geeft over het feit dat hij/zij teleurgesteld is in zijn/haar verwachtingspatroon over de door Nationaal geleverde service en zal altijd vertrouwelijk behandeld worden. 

Schriftelijke procedure: 

De klant dient zich in het geval van klachten of geschillen binnen 4 weken nadat het voorval zich heeft voorgedaan waarover de klant een klacht heeft, te wenden tot Nationaal. 

De bedrijfsleiding van Nationaal stuurt de klant binnen 5 dagen na ontvangst van de klachtenbrief een ontvangstbevestiging met een referentienummer van de klacht en zal daarbij dit klachtenreglement verstrekken. 

De bedrijfsleiding van Nationaal zal de klacht in eerste instantie onderzoeken en de klant binnen 4 weken na ontvangst van de klachtenbrief schriftelijk op de hoogte brengen van de uitkomst, tenzij een onderzoek nodig is dat niet binnen deze termijn kan worden afgerond. In dat geval zal aan de klant binnen de termijn schriftelijk kenbaar worden gemaakt wanneer de beslissing uiterlijk aan hem zal worden meegedeeld. Bij de beoordeling van de klacht wordt gebruik gemaakt van verschillende beslissingsniveaus binnen Nationaal . 

Binnen 4 weken na ontvangst van de beslissing van de bedrijfsleiding van Nationaal , dan wel binnen 4 weken na het verstrijken van de datum waarop de beslissing had moeten worden gegeven, kan de klant bezwaar aantekenen bij de directie van Nationaal . 

De directie zal de klacht opnieuw onderzoeken en de klant uiterlijk binnen 14 dagen schriftelijk op de hoogte brengen van de uitkomst. 

Indien de klacht of het geschil niet wordt geschikt kan de klant, indien het een consument betreft, het geschil voorleggen aan de mediator De geschillencommissie , bereikbaar op degeschillencommissie.nl. Na het oordeel worden eventuele consequenties door De Verkeersschool Nationaal. zo spoedig mogelijk afgehandeld. 

Klachten en de afhandeling daarvan, worden geregistreerd in het klanten administratie systeem en wordt minimaal 2 jaar bewaard.